Slik blir vi lurt til å se reklame

Publisert 16.7.2017

Av Wilfred Høsteland
Foto: Skjermdump Internett 

Der er mye penger i reklame. Det vet alle. Våre TV-selskaper (utenom NRK) lever stort sett av reklame – det gjør også avisene. Og skal man innpå YouTube, så får man først slengt en reklamevideo i fjeset før man endelig får se det man har plottet inn. TV-reklamen er også blitt en uting som folk flest ergrer seg mye over. Så vidt jeg husker var det slik i bl.a. TV2s barndom at reklameinnslagene ble sendt mellom programmene – ikke midt i dem. Med reklameavbrudd minst en gang i halvtimen i lengre filmer/innslag, mister man lett tråden i det man vil se. Og i korte programmer kommer reklameavbruddet etter bare 7-12 minutter og varer fra drøye ett minutt til 5 minutter i lengre programmer. Det er selvsagt svært forstyrrende.

TV2 har en noe frekk uvane til å kort nevne en kanskje interessant sak til slutt i sine nyhetssendinger – og viser til saken på TV2.no. Hvis man i det hele tatt finner den der – hvilket man ikke alltid gjør – så starter videoen med 1 minutt reklame, hvoretter man så kan «hoppe over» eventuelt videre reklame til den saken man opprinnelig ville se. Dette er simpel og spekulativ reklametvang mot seerne! NRK henviser også til nrk.no i forbindelse med saker. Men her slipper man reklamen, men det er en uting spesielt for eldre og syke mennesker som gjerne ville se/høre nyheten, men som ikke har eller kan bruke internett. Avisene er ikke bedre.  Går man inn på avisenes «Nyheter» på nettet, så henvises til videoer i en del tilfeller. Så skjer det samme – man får en reklamevideo mitt i fleisen.  Frekt, spør du meg!

De her nevnte eksemplene på reklametortur – for det er jo det dette egentlig er – en klar form for tvang til å se reklame man ikke ønsker. Her burde det være mulighet for Forbrukerrådet å se på forholdene. Når norske firmaer/produkter i starten blokkerer på YouTube, må dette også være noe Forbrukerrådet burde kunne gripe inn i. På våre postkasser kan man klistre på en lapp om uønsket uadressert reklame, og stort sett blir det respektert. Og utingen med jevne reklameinnslag midt i TV-programmer burde også endres til det som det opprinnelig var – nemlig å sende reklamen mellom programmene. Men der finnes for så vidt noen enkle og effektive oppskrifter når det gjelder å unngå TV-reklamen: Når den kommer, – slå av lyden, og lukk øyene i 5 minutter – eller ta rett og slett en tur på toalettet – eller surfe i 5 minutter på andre TV-kanaler. Man må kunne ha samme rettighetene m.h.t. å slippe TV-reklame som man som nevnt har ved en NEI TAKK etikett på postkassen!