Publisert 4.12.2020
Foto: Colourbox
Tenk om man kunne stå i billettluka på Oslo S og kjøpe en jernbanebillett til Kirkenes. Det hadde blitt en eventyrtur, med først bytte i Trondheim, så om bord i nattoget til Bodø, man måtte bytte tog på Fauske og da måtte man gå på toget på de fremre vognene, om man skulle helt til Kirkenes, for noen vogner skulle kobles av på Bjerkvik for de skulle til Harstad. Ettersom toget fortsatte nordover, forbi Sætermoen, Bardufoss til Nordkjosbotn. Der igjen skulle vogner kobles av. Det var de som skulle til Tromsø. Her ble nødvendige sovevogner og liggevogner koblet på. I Narvik måtte man vente på nattoget fra Stockholm.
Fremdeles en tenkt tanke med jernbanen til Kirkenes. Vi kan spare vegene for tungtrafikk med vogntog og færre busser. Gevinsten her, færre ulykker på vegene. Man kan frakte fisk i frysevogner, både sørover, nord og øst. Ja fordi med jernbane til Kirkenes, vet jeg at Russland vil modernisere jernbanen vestover fra Murmansk og bygge banen videre til Kirkenes. Da kan fisken omlastes til det russiske jernbanenettet. Det ligger uhorvelige muligheter her. Muligheter de blinde norske politikerne ikke kan se, for denne statsministeren vi nå har hatt de siste 8 år kan bare se de gylne muligheter hun har med berømmelse og en mulig jobb i EU eller i FN.
For alt dette at man binder Norge sammen med denne jernbanen nordover til Kirkenes, måtte Nordlandsbanen oppgraderes med dobbeltspor hele vegen fra Trondheim og mulig kjøre toget i 250 km/t. Jernbanen fra Fauske til Kirkenes måtte også legges i dobbeltspor, med også høyeste hastighet til nettopp 250. Over Finnmarksvidda måtte det sattes opp høye gjerder, slik at reinsdyr ikke ble tatt av toget og at det ble bygd overganger som reinen kunne bli drevet over. Underveis kunne det bli bygd godsterminaler, slik at reineierne lettere kunne få kjøttet til markedet. Ikke bare sørover, men også østover i frysevogner som med fisken.
Fantasien har ingen grenser. Jeg har holdt på med dette siden slutten av 80 tallet, at jeg også har skrevet en artikkel om dette. Tatt opp dette temaet i Klart Svar på TV Norge. Jeg har også plaget Samferdselsdepartementet om dette. Der i gården var de så frekke å si at det ikke bodde mennesker nord for Fauske. Da begynner jeg å undres om det ikke er voksne opplyste mennesker i dette departement.
Jernbanen har alltid vært livsnerven i ett lands transportmidler. Med en jernbane nordover til Kirkenes, vil gjøre at i nord vil samfunn og byer vokse til. Det vil bli store muligheter for at bedrifter og fabrikker kan bli kvitt varene sine på en rask og grei måte med jernbanen.
Dette jeg nå har tatt opp, både før og nå, er og vil kun bli en drøm. Med disse grådige politikerne som styrer Norge, har bare tanke for en ting, seg selv og lar landet seile sin egen sjø. Bare det kan få østlendingene til å bli nogen lunde fornøyd, da er alt bra i deres øyne. Snart er det bare gamlinger igjen der nord, for ungdommen må reise dit det kanskje er en jobb å oppdrive. Så må skolene stenge for barna har blitt voksne og planlegge å flytte. Kun for at bedrifter og fabrikker er stengt, fordi de får ikke fraktet varer til markedet, fordi vegene ut er blitt noen gjørmehull og noen jernbane fins ikke.
Etter Grunnlovens § 49 er det her folket som bestemmer og folket sier at jernbanen til Kirkenes skal bygges, men politikerne har lovt at den skal komme, men hver gang blir den kun utredet. Dette har politikerne så langt brukt 50 år på. Norge har pengene. Om ikke jernbanen blir forlenget til Kirkenes som jeg her har skrevet, er det fult mulig at en gang i fremtiden, kan byer som bl.a. Tromsø, Alta og Hammerfest bli liggende der som tomme spøkelsesbyer.
Hans Bauge
Samfunnskritiker