Publisert 10.11.2020
Illus.foto: Colourbox
At håndholdt mobil er ulovlig mens man kjører bil, er noe alle vet, men mange fortsatt synder mot. Det begrunnes med at oppmerksomheten om trafikken reduseres kraftig, når samtaler og teksting – og én hånd borte fra rattet – krever mer oppmerksomhet enn selve kjøringen og trafikken ellers.
Men nå har mobil-telefonen fått en nær slektning. Nyere bilmodeller har nå fått en større berørings-skjerm på dashbordet. Derfra styres bilens mange funksjoner, som lys, viskere, vifte, varmetråder, setevarme m.m. Men for å treffe rett symbol på skjermen, må oppmerksomheten rettes bort fra vei og trafikk og over på skjermen. De sekundene kan være skjebnesvangre.
Har ikke Vegdirektoratet, Statens Vegvesen, Trygg Trafikk og Broom-eksperten fått med seg farene disse totalt unødvendige oppfinnelsene fører med seg? Hva var egentlig galt med de gode, gamle og høyst funksjonelle knapper og brytere forrige generasjon biler hadde? Man visste hvor de var! Selv i mørket var det null problem å treffe riktig bryter!
Det kalles «utvikling», men er et stort og totalt meningsløst steg inn i en betydelig vekst for statistikken for dødsfall og alvorlige ulykker i trafikken! Bil-organisasjonene og ansvarlige myndigheter bør snarest gi bilfabrikkene klar beskjed om at den slags farlige og meningsløse «forbedringer» må trekkes fra markedet! Hvor mange liv skal nå ofres på designens alter? Og ikke glem «auto-piloten» også! De første dødsfall pga. tåpelige «digitale bilførere» har allerede tikket inn. Nei, bilene var langt bedre og tryggere før data-tullet tok over!
Terje Haugom, gammelbil-entusiast.
Redaksjonens merknad: Det kalles «utvikling» skriver innsender bl.a. Ja, det er mye som kan kalles utvikling, men dette er ikke en utvikling til det beste for bilførere. Slike store skjermer som dette burde vært ulovlig å montere i moderne biler. En navigator i synsfeltet er ok, men slettens ikke plassert på siden. Da er blikket der det ikke skal være. Og det skal som kjent være på veien. Red.