Publisert 16.9.2024
Illustrasjonsfoto: iStock
Mens Setesdalsbanen publiserer video av ærverdige nummer 2 fra 1894 finner man at det ikke kjøres tog øst for Kristiansand på Sørlandsbanen. Dette betyr at eneste brukbare trekkraft på Sørlandet denne helga er et 130 år gammel smalsporet damplok! Snakk om pinlig situasjon!
Alle disse nymotens greiene som digital signalstyring fjernstyrt fra Drammen og høyhastighets krengetog byr stort sett bare på problemer, jo. Enklere drift for driftsselskapene til tross, for passasjerene har intet forbedret seg på de siste 50 årene. Når togene en sjelden gang kjører tar de omtrent like lang tid på turen Kristiansand – Oslo som for 50 år siden. Godt gammeldags somletog, med andre ord. Moderne og flott, men like trege som da dampen regjerte banen.
Seriøst, for å begynne å fikse på dette spetakkelet tror jeg BaneNOR trenger å starte et nytt program: Tilbake med dampen! Vekk med krengetog og enhetssett og inn med tog trukket av elektro/olje-hybriddampgeneratorlok. Moderne damplok fyrt med strøm fra kjøretråd, med oljefyr som backup. Det eneste som skiller dem fra ellok er gangtøyet.
Og så legger man ned fjernstyringa og går tilbake til gamlemåten med lokal styring av hver stasjon. Hvis noe går galt da, trenger man ikke lete halve landet igjennom for å finne feilen. Og med betjente stasjoner trenger ikke en enkel signalfeil forplante seg herifra til Kina heller. Togbetjeningen vil alltid kunne lose togene forbi stasjonen med flagg og lykter. Så lenge togmeldingssystemet fungerer kan togene kjøre som normalt.
Det er ikke alt som kan løses med datamaskiner, BaneNOR.
Tore L. Tangen