Molde. Publisert 28.10.2016
Av Ellinor Nerbø
Illus.foto: Colourbox
Mange snakker om hvor «deilig» det skal bli og hvor økonomisk det skal bli med el-biler, el-sykler, el-mopeder og motorsykler etc, men ingen har tenkt på varigheten av batteriene disse forbruker?
Selv store skip skal elektrifiseres, men hva man skal med avfallet som disse har ved utskiftninger etter en tid, er det ingen som har nevnt med ett ord. Hva med folk som bruker påhengsmotorer, blir slike også tatt med i dette, og hvor skal disse «lades hen»? Det er ikke alle steder at man har strøm langt til fjells på hytta som ligger «naturskjønt til» ved ett fjellvann hvor man bruker påhengsmotor for å få brukt båten? Ikke alle tenker på at man bruker noe som heter årer?
Hvem gjør det i dagens teknologiske hverdag når det bare er å trekke i snora så går motoren. Som regel henger motoren fast på båten og hvor skal «ladesystemet» virke der dette ikke er mulig? Kan noen svare på det? Ser for meg et hysteri blant særlig MDG-ere og de likesinnede. Hvilken avfallsplass er villige å ta imot el-rasket som etter tid skal kastes og hvordan skal man håndtere etterlatenskapene? Eller skal vi som bruker bensindrevne påhengsmotorer bli nødt til å parkere disse i fjøset eller naustet for de som har sånt, eller skal man få vrakpant for dette også? Det neste blir vel at man må bruke seil, men hva om det da er vindstille? El-drevne duppeditter er sikkert helt greit, men dette passer ikke alle steder må vite. Hva med mindre båter av eldre art med dieselmotorer som fremdeles går som en klokke, men som man kanskje kan regne med å ikke få bruke fordi man ikke får kjøpt drivstoffet denne trenger?
Fremskritt er bra nok det, men man bør nok ta med seg vettet inn i denne diskusjonen også. De som har mest vansker med å forstå dette, er jo dem som kanskje aldri har startet opp en gammel marna-motor eller en gammel sabb med svinghjul. Hvor mange vet at disse har dette svinghjulet eller enda eldre dieselmotorer som må «fyres opp» (glødes) før man starter den? Tenk deg en gammel sørlands-snekke med en sånn glødemotor som entusiaster sverger til, og så skal man ikke få skaffet tilveie drivstoff som passer? Det er nok mange sånne gammelbåtentusiaster som ynder å holde på dette gamle, men som nå kan få problemer med å holde(sving)hjulet i gang på grunn av miljøhysteri.