Musa og havet

Publisert 14.11.2021
Foto: Sfm.no

Norske fossilbiler (bensin og diesel) forurenser så lite i den store sammenheng, at det ikke er målbart. Selv om man legger til den forurensing norske elbiler står for – for det gjør de faktisk. Det vår statsminister, finansminister og klima- og miljøminister burde gjøre, er å rette blikket utover i verden. Bistandsmidler o.l. bør øremerkes CO2-renseanlegg til industrigiganter som ikke har hverken råd til eller kunnskap om løsninger. Og Norge kan også eksportere fagfolk og nødvendig utstyr. CO2-avgift på klatretur i høyden er bare til å plage og presse norske borgere til å måtte parkere sine høyst nødvendige biler, hvorav ikke alle har hverken råd eller lyst til å kjøpe en (tvilsom) elbil.

Bensin- og dieselprisene som florerer nå, er en umoralsk og udemokratisk prosess, en skam for regjeringen som lovet lavere priser, og en ulykke for transportnæringen og dem som ikke tjener tilstrekkelig gjennom året til å kunne bruke sin bil slik de selv ønsker. Om selskaper flagger ut, er ikke å undres. Det enorme overskuddet pumpeprisene gir, er kun ren butikk for statskassen, og har overhode ikke noen betydning for klimaet på Jorden, selv om MDG har en psykopatisk tro på akkurat det. Med de planene trioen fra Glasgow nå legger fram i statsbudsjettet, sender de sine velgere rett i armene på FRP og Demokratene, som er bilistenes eneste politiske talsmenn i denne avgifts-galskapen! Der er de mer enn hjertelig velkomne! Slik reagerer folk på løgn og svik! Prisene skal ned, og valgets vinnere – og for så vidt alle politikere – må lære seg konteksten av hva å love noe betyr, og så hva å holde ord betyr! Slik det nå ser ut, er Norges ledelse bondefanget i troen på at musepiss i havet – det hjelper stort!

Terje Haugom, Demokratene.