Noen fakta før du kjøper el-bil

Publisert 24.1.2021
Foto: Colourbox

De fleste som anskaffer seg ny el-bil, gjør dette pga. de avgifts-lettelser som følger med, – unnskyld – som fulgte med! Nå har politikerne begynt å tenke på solidaritet og likeverd i trafikken, og el-bilens fordeler – rent økonomisk – er i ferd med å smuldre bort. Noen el-bil-kjøpere er faktisk litt opptatt av dette med klima og utslipp. Opplysningene nedenfor er fra pålitelige kilder, og folk i bransjen vil kunne bekrefte følgende:

Eksempel: Ved produksjon vil en Polstar2 generere ca. 26 tonn CO2. Dette er ca. det dobbelte av det produksjonen av en tilsvarende fossil Volvo genererer.
Ut fra dette kan en anta at en elektrisk småbil vil generere ca. 10 tonn mer ved produksjonen enn produksjonen av en tilsvarende fossil småbil.

En liten fossil bil vil ha et utslipp av CO2 på ca 100g/km, og deler en ut, vil en få at en liten elbil må kjøre ca. 100 000 km før den sparer miljøet med hensyn på CO2 utslipp. Husk: Store batterier produsert ved skitten kullkraft, gjør el-bilen mindre klimavennlig enn de grønne vil ha det til!

Så satsingen på el-bil-salg i Norge bør vel egentlig tones ned noe. Myndighetene vet godt om hvor bra de nyeste bensin- og dieselmotorene er, og de som kommer i årene framover vil bli sterke konkurrenter til sine elektriske kolleger! Men dette sier politikerne lite og ingenting om, for det er fy! På tide å finne fram vidvinkel-objektivet, og fjerne skylappene! Politikerne må forstå hvor feil det er å forby nye bensin- og dieselbiler, når utviklingen går mot så å si null utslipp de nærmeste årene! La folk få velge selv, og bruk like avgifter for alle – uansett framdrift!

Terje Haugom, samfunnsdebattant