Nordmenn sliter med garantier på varer innkjøpt i EU-land

Publisert 14.2.2025
Arkivfoto: Sfm.no.

Det er fortsatt meget populært for nordmenn (som kan) å handle i Sverige. Alt er derimot ikke billigere i landet som enkelte påstår. Elektronikk er faktisk billigere å kjøpe inn i Norge. Det er også prisforskjeller på for eksempel datautstyr, telefoner og fotoutstyr. Og kundeservicen er ofte bedre i Norge om noe har gått i stykker.

Flere nordmenn som sfm.no over tid har snakket med på Svinesundgrensen, forteller at de sliter med problemer vedrørende garantier i enkelte svenske butikker når det gjelder å få reparert eller byttet ut en vare som har en feil. Det er ofte «mye om og men» når noe skal ordnes. Mest vanskelig er det å få tilbake penger for en vare som ikke helt svarte til kundens forventning.

En rekke produkter som selges i EU og EØS områdene har også en såkalt europeisk garanti. Skulle et produkt med en slik garanti, dvs. et som ikke er innkjøpt i Sverige repareres der, er det ofte meget vanskelig å få det gjort. Kunder som ber om slik service får ofte beskjed om at «det får du fixa i landet där butiken ligger». Dette er helt feil og i strid med en gyldig «Europa-garanti».

Et eksempel når det gjelder biler: Volkswagen har noe som kalles «mobilitets-garanti». Den gjelder i alle land som forhandler VW. Om en med en norskkjøpt VW får problemer med den i eksempelvis Tyskland eller i et annen EU-land, så får vedkommende ganske rask hjelp hos enhver autorisert VW-forhandler om bileier har gyldig mobilitets garanti. Den garantien er en forlenger når nybilgarantien er utgått.

Jan Hansen
Frilansjournalist MNJ