Oslo. Publisert 11.11.2016
Kilde og foto: Gule Sider
I fjor var det ysteriet “Den blinde ku” på Ås som kunne titulere seg med “Norges beste firmanavn”. Året før var det frisørene hos “Sjå te å klypp de” i Nesbyen som stod bak vinnernavnet. For tredje år på rad leter nå Gule Sider etter det beste firmanavnet i landet.
Reklamemann og forfatter Roger Pihl er juryformann for konkurransen som i fjor engasjerte nordmenn til å nominere over 300 firmanavn på nettsiden www.bestefirmanavn.no. Et godt firmanavn er i følge Pihl gull verdt.
– 98,3 % av Norges bedrifter har 50 ansatte eller færre, med tilsvarende lite markedsføringsbudsjett. Et godt firmanavn er dermed god markedsføring, sier han. – Et godt firmanavn må være enkelt å huske, forbindes med noe positivt og helst skille seg fra konkurrentene.
Gule Sider, som står bak kåringen, opplever et stort lokalt engasjement rundt konkurransen.
– Vi ønsker med denne kåringen å løfte frem små og mellomstore bedrifter i det ganske land, og vi synes det er utrolig gøy å se det store engasjementet folk viser for bedrifter i sitt lokalområde, forteller Renate Morken, kommunikasjonssjef i Eniro/Gule Sider. – Vi håper mange vil bli med å nominere og stemme frem sine favoritter i år også!
Konkurransen går frem til jul, og i første runde kan alle nominere sine favoritter på www.bestefirmanavn.no. Juryen velger så ut 20 favoritter som folket skal stemme på. De 10 firmanavnene med flest stemmer blir med i finalen hvor juryen kårer en vinner. Vinneren vil bli annonsert rett over nyttår.