Publisert 6.3.2019
Foto: Colourbox
Diskusjonen om bruk av piggdekk eller piggfritt gir seg aldri! La oss se på noen enkle fakta og spørsmål: Med det vinterværet som har herjet Norge nå i vinter, har det vært mye såkalt null-føre, våt hardpakket snø, slaps og is – på landeveier, og på de fleste veier, utenom buss-traséer i bykjernene, hvor det saltes jevnt og trutt. Men det har vært plenty utfor-seiling, bulking, og knall og fall. Redningsbilenes sjåfører og verkstedene VET hvilken type dekk som står for det aller, aller meste av elendigheten. Du trenger ikke å lure en gang!
Statens Vegvesen sier at minst 20 % av bilparken bør ha piggdekk, fordi piggdekk bidrar til å holde asfalten mer ru og mindre glattpolert. SINTEF i Trondheim testet og slo fast: Piggfrie dekk virvler opp 3 ganger så mye svevestøv som piggdekk, NETTOPP fordi de ligger nedpå med alle gummi-lamellene, mens piggdekk for det meste har kontakt via piggene, og litt på midt-partiet i dekkmønsteret. Noen som «retter baker for smed» her? Klima- og miljø-aktivistene har gjort en skikkelig hjernevask i kommunestyrer rundt om!
Det er dessuten slått fast i alle tester, at når vinteren skaper problem-føre, og på is, er det – med rolig, kontrollert og voksen kjøring – INGEN TVIL om at piggdekk er tryggest! Både mht. styring og bremselengde! Og med bakgrunn i dette, er det helt hårreisende utrolig – men sant – at «myndighetene» pålegger oss pigg-bilister en STRAFFE-SKATT i form av piggdekk-gebyr for sesongen, – i f.eks. Bergen 1.400.-kr for personbil. Det burde jo vært de som tar sjansen på å reise rundt på glatte vinterveier UTEN piggdekk som skulle betale dette! En RISIKO-SKATT!
Glem ikke svevestøvet! Men fornuften i Rådhuset har vært fraværende i mange år, så slik som det nå er, vil det nok fortsette. God dag mann, hostesaft! Verden er gal, og dette kunne vært et nytt vers i visa «I Bakvendtland»!
Terje Haugom, pigg-bilist.