Politikerne i Bergen løy grovt om bompenger

Publisert 30.5.2018. Oppdatert
Av Jan Hansen, frilansjournalist NJ Senior
Foto: Sfm.no

Den 17. desember 1956 åpnet Eidsvågstunellen og Puddefjordsbroen i Bergen. Begge innfartsårer fikk bomstasjoner i begge retninger. Byggingen av disse to ferdselsårene ga en betraktelig forbedret forbindelse innenbys mellom Møhlenpris og Gyldenpris, samt mellom daværende Åsane og Bergen kommune. Når disse to prosjektene omsider var nedbetalt, så skulle all ferdsel på disse veiene ikke koste noe som helst. Det var nemlig det de ansvarlige politikerne i Bergen lovet – den gangen.

Men så skjer det noe dramatisk i Bergen kommune i året 1985. Bystyret (politisk) vedtok å innføre bompenger flere steder, og fordi disse midlene skulle hjelpe en ganske så slunken kommunekasse. Altså var det ikke snakk om verken miljø eller annet, bare rene penger slik at kommunens økonomi ble betydelig forbedret. Politikerne bestemte samtidig at bompengene skulle hentes inn i maks 15 år, og at alle passeringene under disse årene aldri skulle bli høyere enn fem kroner. Disse midlene hadde kommunens politikere også bestemt bare skulle gå til videre utbygging av veinettet rundt Bergen. Og da Fløifjellstunellen ble åpnet i 1988, så satte man opp et skilt med teksten ”Betalt av Bergen Kommune”. Folk ble rasende og ba kommunen endre teksten til ”Betalt av byens befolkning”. Om dette ble gjort kan sfm.no derimot ikke bekrefte.

Når vi så hopper hele 33 år fram i tid, nærmere bestemt til år 2018, så har byens politikere sopt inn mange milliarder fra Bergens og omegns innbyggere, og det er ikke måte på hvilke løgner politikerne i Bergen under tiden har plantet i folket, de som har betalt så godt som hver eneste dag – året rundt. Nå er det ”miljø” det snakkes om. Det er også kjent at Bergen kommune sitter på kunst for atskillige millioner. Mye av denne kunsten skal være innkjøpt i perioden 1965 – 1985 mens kommunekassen var ganske slunken, og det ifølge en kilde som ønsker å være anonym. Hva går så dagens høye bompenger til som sopes inn? Jo – til videre utbygging av Bybanen og en sykkel-tunell gjennom Løvstakkfjellet. Ganske mange av byens billister skal altså tvinges til å betale ytterligere milliarder for noe de selv ikke skal benytte i framtiden. Norsk samferdselspolitikk i et nøtteskall.