Postnord: – Dere kan reise til Langhus og hente pakken

Halden. Publisert 6.12.2017

Av Samfunnsmagasinet, redaksjonen
Illus.foto: Wikimedia

Det er ikke tvil om at del- privatisering av Posten, slik den en gang var, har skapt problemer både for private og for næringslivet. Mange får stadig oppleve uansvarlig kundebehandling fra Postnord sin side. En pakke fra Kløfta til Halden med medisinsk innhold, strandet på Langhus (Postnord sin terminal). Det skyldes ikke strømstans på Østfoldbanen, men total mangel på vilje og kunderespekt for Postnords kunder.

Postnord nekter å levere post som er sendt med Postnord til de som har postboks (post i butikk), dersom det er Posten Norge AS sitt utleverings- eller hentested. Men portoen for slike pakker vil de gjerne ha? ”Vi sender ikke pakker til noen med postboksadresse”, var svaret man fikk fra Postnords «kundeservice” da man ringte dem. I stedet lar Postnord slike pakker bli liggende på sin terminal på Langhus, og uten å kontakte verken sender eller mottaker.

Forslaget til Postnord var at man ”kunne reise fra Halden til Langhus og få pakken utlevert”, til tross for at mottaker har krav på få den sendt dit man har postadresse (post i butikk) – selv med postboks. Men det bryr altså ikke Postnord seg om. Innom Haldens nabokommune Strömstad, bruker for øvrig Postnord opp til 9 dager på å få et brev levert. Et eksempel på sansløs privatisering. Det går virkelig framover til det bedre?