Rasemessig skjevhet med busspassasjerer

Publisert 18.9.2020
Kilde:University of Warwick,
Coventry, CV4 7AL S United Kingdom
Foto: Colourbox

Rasemessig skjevhet med busspassasjerer avslører hvite privilegier i hverdagens markedsinteraksjoner. Bussjåfører er dobbelt så sannsynlig å la hvite passasjerer kjøre gratis sammenlignet med svarte passasjerer, viser ny forskning. Førere tillot hvite passasjerer som ikke hadde den nødvendige billettprisen i 72 prosent av tilfellene. Imidlertid fikk svarte passasjerer en gratis kjøretur bare 36 prosent av tiden.

Indiske passasjerer fikk reise uten å betale 51 prosent av tiden, mens asiatiske reisende med lys hud ble behandlet som deres hvite kolleger. Avgjørende for at måten passasjerer fra forskjellige etnisiteter ble behandlet på, varierte neppe, uansett om bussjåføren var hvit, svart, østasiatisk eller indisk. Forskere fant ingen bevis for at sjåfører favoriserte kunder fra sin egen etniske gruppe.

Studien, The Color Of A Free Ride, av forskere ved Warwick Business School og London School of Economics ble publisert i The Economic Journal. Redzo Mujcic, assisterende professor i atferdsvitenskap ved Warwick Business School og hovedforfatter av studien, sa: ”I en tid da Black Lives Matter-bevegelsen har satt søkelys på måten forskjellige etniske grupper blir behandlet på, viser vår studie hvor langt hvit privilegium strekker seg. Mens studien vår fokuserte på bussreiser, mener vi at funnene våre fremhever et problem som strekker seg inn i andre markeder, noe som gir hvite mennesker fordeler som ofte er skjulte og uregulerte. Det viser også viktigheten av riktig regulering for å forhindre diskriminering. Den raseforskjellen vi fant mot svarte borgere, er markant større enn det som tidligere har blitt dokumentert i andre markeder, som sysselsetting og bolig, der diskriminering allerede er ulovlig. ”

Studien testet om arbeidstakere frivillig ville gi skjønnsmessige tjenester når de ikke ble overvåket, og i så fall om alle mennesker ble behandlet likt. Forskere hyret testkunder, som ble tilfeldig tildelt ombord på busser i Queensland, Australia, og presenterte et reisekort uten penger på det, og deretter spurte sjåføren om de kunne få en gratis tur til et bestemt stopp. Studien så på 1552 transaksjoner.

Mens busselskapets offisielle regler for det meste fraråder ansatte å gi avkall på prisen, ga nærmere to tredjedeler av de observerte sjåførene gratis ritt, hovedsakelig til lysere mennesker. Likevel, når sjåfører ble vist bilder av testpassasjerene og hypotetisk spurte om de ville gi dem en gratis kjøretur, var det ingen bevis for rasemessig skjevhet. Sjåførene løy enten om hva de ville gjøre, eller var ikke klar over deres tendens til å favorisere hvite passasjerer når de sto overfor en avgjørelse på to sekunder. Kvinner var ikke mer sannsynlig å få gratis kjøretur enn menn, men passasjerer i forretningsantrekk eller militæruniform var mer sannsynlig å bli innkvartert.

Paul Frijters, professor i velværeøkonomi ved London School of Economics og medforfatter på avisen, sa: “Studien viser at når vanlige mennesker må ta raske avgjørelser om hvem de skal gi en liten tjeneste, har hudfarge og utseende betydning. Mye. “Hvite mennesker og de med en hæruniform blir ansett som mer” en av oss ”av vanlige arbeidere enn svarte og indiske mennesker, selv om dette nektes hvis du spør disse arbeiderne direkte. Vi trenger en åpen samtale om hvem som er en del av ‘oss’ og hvordan vi vil at ‘oss’ skal se ut.

”Fordi dagliglivet har mange øyeblikk som avslører hvem som virkelig blir ansett som” en av oss ”, viser denne studien at svarte og indiske mennesker ofte vil bli påminnet om deres dårligere posisjon i hakkeordenen. Det vil trenge samarbeid fra flertallet for å endre den grunnleggende holdningen. «