Publisert 12.6.2017
Kilde og foto: AEG
Motebransjen tar et oppgjør med forbrukernes utdaterte vaskevaner Fra 50-tallet! 90 prosent av klærne vi kjøper kastes før de må. Årsaken er at vi fortsatt sverger til utdaterte vaskevaner fra 50 tallet. Vi vasker for ofte, vi vasker på for høy temperatur og bruker ofte feil programmer.
The Care Label Project er et fellesprosjekt hvor flere innflytelsesrike aktører har gått sammen for å oppnå en endring i kles- og motebransjen. I første omgang lanseres en ny kolleksjon, «Care Label Collection» med en ny vaskelapp ‘DON’T OVERWASH’. Foreløpig har over 18 000 plagg fått påført den nye vaskelappen. Initiativtakerne ønsker flere aktører på laget for å øke bevisstheten rundt tekstilpleie og hvordan man best kan ta vare på klærne sine. To viktige budskap for den nye vaskelappen: Vi vasker for ofte, og vi vasker på for høy temperatur.
Fakta om utdaterte vaskevaner:
- 1 av 3 unngår å kjøpe klær merket «kun rens». Det til tross for at disse plaggene som oftest kan vaskes OG tørkes i moderne maskiner.
- De fleste følger vaskeanvisningen til punkt og prikke, til tross for at dette kun er en angivelse av høyeste anbefalte temperatur. Moderne maskiner vasker like rent på lavere temperatur, som også er mer skånsomt for plaggene. * Skjorter som i utgangspunktet ikke er skitne eller flekkete blir ofte vasket fordi det «lukter skap» i stedet for å gi plagget en enkel dampbehandling. Plaggene fremstår som like rene!
- 70 prosent av klærne vi kaster, skyldes skader som misfarging og krymping. Årsak: Vi følger ikke angitte programmer angitt på moderne maskiner eller vasker på for høy temperatur.
Aktørene som har initiert prosjektet Care Label:
AEG, Adidas (DEU) Houdini (SWE) Tom Cridland (GBR) Studiowinkler (DEU) Noélia Aranda (ESP) Jonathan Christopher (NLD) Blackhorse Lane Ateliers (GBR) Stine Ladefoged (DNK) O! Waste (DNK) Clara Martin (GBR) David Catalan (PRT) Marit Ilison (EST) John Smedley (GBR) Abury (DEU) Doriane Van Overeem (BEL) Tim Labenda (DEU).