Tog-krøll på vårt jernbanenett

Publisert 20.1.2023

Så leser jeg at reisende med tog fra Bergen ikke kom seg av gårde på mange timer pga. bl.a. strømbrudd. Og i tillegg sliter Bane NOR med elendig kvalitet på vogner, med den følge at vognene går i stykker på ymse vis.

Som gammel jernbane-entusiast er det naturlig å se etter åpenbare løsninger når slikt som strømbrudd skjer. De elektriske lokomotivene går nemlig ikke når strømmen blir borte. Og da spør jeg: Rundt om i Norge står fullt brukbare, utrangerte Nohab Di-3 diesel-elektriske lokomotiver, som utmerket klarer å dra passasjertog over fjellet. De kan også kjøres som 2-spann, dersom draget blir i tyngste laget for ett lokomotiv. De svikter ikke, selv om reisetiden blir litt lenger. Så hvorfor ikke glemme klima-tullet, og så fyre disse kraftpakkene i gang? Da kan man i sannhet si «Det går alltid et tog»! Bergen Stasjon bør ha en 3 – 4 Di-3 stående til bruk i slike tilfeller! Da kommer folk fram – uansett! Og generatorene i Di-3 klarer å holde hele togsettet med lys og varme, helt uavhengig av luftledninger som er ustabile.

Mht. vogners kvalitet, så var problemene minimale på de tidligere generasjoner vogner, de røde, gode, som var i bruk for en del år tilbake. Ikke alt moderne er til å stole på, likesom moderne biler – det meste var bedre før!

Terje Haugom, samfunnsdebattant.