Publisert 15.1.2017
Av Jan Hansen, frilansjournalist (NJ)
Foto: Colourbox
Miljøhysteriske politikere i Norge krever stadig økning av bompenger, strøm-, olje- og bensinpriser ”som et ledd i å redusere global oppvarming”. Enda flere legaliserte og offentlig godkjente ran av vanlige norske innbyggere kan forventes i tiden som kommer, dersom bla a miljøhysterikerne får det som de vil, ikke som folket vil.
Det er såre enkelt for dem som slipper å betale regningene selv, å kreve økning av matpriser, strøm- og bensinpriser m.m., samt ytterligere økning av bompenger. Nå er nå engang fakta slik at vanlige innbyggere i Norge, ikke får feite fallskjermer den dagen de må gå fra jobben. Alle bør også være klar over at EU minstelønn er mange norske næringstoppers store drøm. Men de sistnevnte bør huske på at levekostnadene i Norge er vesentlig langt høyere i Norge enn i EU. Hver gang trusler om utflagging framsettes fra store næringsdrivende, så skjelver hele det politiske Norge. De gjør ofte som toppene sier for å unngå å miste både venner og ansikt. Kanskje annet også for det vi vet?
Fakta er at alle i Norge ikke har en ½ million eller mer i årslønn. Vanlige arbeidsfolk får heller ikke store opsjoner og fete bonuser, ofte på andres bekostning. Og alle har heller ikke råd til å kjøpe seg miljøvennlige biler takket være en fortsatt spenn gal norsk bilavgiftspolitikk. Man kan virkelig begynne lure på om næringslivstoppers langsiktige planer egentlig er å få våre politikere med på at færrest mulig i Norge med tiden, ikke skal få lov til å eie sin egen bil. I stedet er kanskje tanken den at vanlige arbeidsfolk får ta til takke med sykkel, alternativt offentlig transport eller kun egne ben – dersom de da kan gå selv. Slike tanker bør i alle fall enhver næringslivstopp og politiker i Norge holde seg for god til engang å tenke. For med slike tanker er de faktisk på skikkelig kollisjonskurs med egen ideologi og politikk.
Om nå meningen er at slike tanker med tiden skal realiseres i annerledeslandet, ja, da skjønner jeg hvorfor det ikke satses mer på bedre veier. Noe slikt blir det jo da ikke behov for, ikke dersom bare eliten i næringslivet og politikere skal få lov til å ferdes på dem. Dersom pengene som billistene årlig betaler gjennom bompenger, skatter og avgifter, virkelig hadde gått til det de egentlig skulle ha gått til, nemlig moderne veibygging og utbedring av vårt eksisterende veinett, ja så hadde også flyten i trafikken økt betraktelig. Køene hadde forsvunnet. Forurensningen fra buss-, lastebil-, og personbiltrafikken kunne blitt kratig redusert, også ved at elendig veidekke som man fortsatt finner på de aller fleste norske riks- og fylkesveier landet rundt, ble reparert og vedlikeholdt for pengene som betales inn. Dessuten hadde vi spart mange liv og forhindret ytterligere trafikkulykker.
Bedre og jevnere overflater uten hjulspor på alle våre veier, ikke minst riktige dosserte kurver, hadde dessuten gitt langt tryggere trafikk og faktisk også bidratt til langt mindre forurensning. Og hvem er det forresten som alltid kan berike seg enda mer på strømleverandørenes stadige overskudd, hver gang de har skrudd prisene i været? Jo, staten og andre eiere (også utenlandske). Prisøkninger skjer som regel hver eneste gang Norge har eksportert langt mer strøm over grensene enn vi egentlig burde ha gjort. Griskheten og grådighetskulturen i Norge har eksplodert. Den florerer like mye i statlig og kommunal ervervsvirksomhet som den gjør i det private. Ingen synes å være bedre enn noen andre. Grådighetskulturen i dagens Norge er i dag for øvrig svært lik den vi finner i mange vestlige land. Vi behøver ikke å dra lengre enn til vårt naboland Sverige for å kunne se ren grådighet med det blotte øye.