Publisert 13.1.2023
Foto: Colourbox
Isholke, snø, glatte veier, stengte fjelloverganger osv. Bilbergere har mer enn nok å gjøre. Bulking, kjede-kollisjoner, utforkjøringer. Og flesteparten av dem som er ute og seiler på glatten, er de som har latt seg lure til å kjøre piggfritt. Er det rett at dekkvalg basert på feilaktig miljø-informasjon skal ha prioritet framfor sikkerhet og trygghet på krevende føre? Og er det da også rett å kreve piggdekk-avgift fra dem som gjør det kan for å få så godt veigrep som mulig, slik norske vintre ser ut til å bli framover? Det er jo en soleklar grunn til at utryknings-kjøretøyer har piggdekk om vinteren! De skal både kunne komme fram, og kunne stoppe – når det trengs. Piggfritt egner seg på tørt snøføre – ikke på våt is!
Nei, dette systemet må skifte polaritet. La det koste 1400 kroner pr. vintersesong å kjøre piggfritt, med de risikoer som følger med, og gi dem som velger å kjøre forsvarlig med de beste dekkene – piggdekk – ekstra bonus på bilforsikringen – og redusert trafikkforsikringsavgift / årsavgift! Det er for lengst slått fast at lamellene på piggfrie dekk hvirvler opp mer svevestøv enn piggdekk, der piggene i hovedsak utgjør kontakten med veibanen (SINTEF). Velkommen til Bakvendtland!
Terje Haugom, samfunnsdebattant.