Barnehjemsakene
Asker 2.6.2015
Av
Ole Texmo
Denne
serien handler i utgangspunktet ikke om å bekrefte eller
avkrefte påstander om vold og overgrep i enkeltsaker og
sakstyper, men om hvordan og delvis hvorfor media stundom
svikter sitt egentlige samfunnsoppdrag som uavhengig
sannhetssøker og alternativ statsmakt. Dette syn er i
hovedsak basert på påvisning og erkjennelse av at media
løper myndighetenes ærende i saker og sakstyper hvor de
kunne og burde vist selvstendighet. Med barnehjemsaker er
det tilsynelatende annerledes, men disse er utvilsomt
vanskelig å dekke. En vesentlig grunn er at kildenes
troverdighet kan være så ymse.
Det eksisterer en del myter om vold og overgrep, om omfang
og avdekking. Å hevde at enkelte mennesker som hevder sin
offerstatus lyver, er blitt forledet, eller av andre grunner
finner at det «er aldri for sent å ha en ulykkelig barndom»
er ikke populært. Det kan også oppleves som krenkende. Som
dobbelt krenkende for de reelt utsatte hvis de oppfatter at
man trekker alle ofre og påståtte ofres beretninger i tvil.
Det er ikke denne seriens hensikt.
Kan reise spørsmål om
habilitet
Valg av eksempler til å illustrere ulike tendenser i
journalistikk og annen medial fremstilling er til en viss
grad styrt av behovet for å dekke en viss bredde, både av
reelle saker og av saker som ikke er reelle. Som skribent,
eller sett fra journalistens synssted, er det noe avhengig
av hva man selv har sett og opplevd. Ikke alle journalister
har vært nevneverdig utenfor redaksjonene, eller for den del
sjekket sannsynlighet og gehalt i de mange fortellingene som
skal selge avisene.
På bordet foran meg har jeg to bøker, en
blodfersk og en ca 10 år gammel. Begge handler om overgrep
på barnehjem. Den sist ankomne
«Når makteliten trues, og ofrene knebles» (Licentia
forlag 2015) er skrevet av frilansjournalist Jan Hansen, som
også er redaktør for denne serien. Jeg selv har skrevet et
etterord som gjør meg delvis inhabil til å omtale boken
utover en anbefaling om å skaffe seg en mer helhetlig
forståelse av skjebnen til en person og dennes sakskompleks.
Den
andre boken er «Omsorg og overgrep, møter med
barnehjemsbarn» (Nordnorsk forlag 2005) av journalist
Ingjerd Tjelle. I denne boken er det gjengitt beskrivelser
av angivelige overgrep på barnehjem i Finnmark, hvorav et
barnehjem i Korsfjorden hvor to ikke navngitte personer jeg
er i nær familie med fremstilles som overgripere. Slike
omstendigheter, at bokens fremstillingsgrep levner liten
tvil om at bestyrerparet anno 1960 (mitt fødselsår, så kan
man jo gjette seg til hvem disse er) begikk grove overgrep
mot flere barnehjemsbarn som i flere tiår måtte fortrenge
grusomhetene, slik historiene deres forsøker å gi inntrykk
av, kan også reise spørsmål ved min habilitet når jeg
omtaler boken og andre mediaoppslag i «Korsfjordsaken».
Samtidig gjør mitt kjennskap til deler av familiehistorien,
enkeltpersoner og for den del de ofte ulogisk og
uetterrettelige fremstillingene, meg i stand til å kunne
avvise beskyldningene som i strafferettslig forstand var
foreldet, men som gikk sin seiersgang i nordnorske medier
fra 2001 og utover, samt i Aftenposten og NRK.
En journalist med klare motiv
I boken «Omsorg og overgrep» skapes et delvis
nyansert bilde av at ikke alle barnehjemsbarn kom like
dårlig ut, noen til og med roser personale og opphold på
navngitte steder. Dog ikke Korsfjorden hvor hovedinntrykket
er «terrorregime, vold og overgrep». De som beretter sier
samtlige at minnene har vært fortrengte. Hva som menes med
fortrengt synes dog mer uklart. Ettersom jeg har tilgang til
kildeskrifter også forfatteren Ingjerd Tjelle har fått fra
en av de mistenkeliggjorte, bl.a. oppklarende og
tilbakevisende fremstillinger av konkrete forhold omkring
enkeltpersoner som har påstått seg utsatt for grove
overgrep, er det med et i kildekritisk forstand sorgtungt
hjerte jeg konstaterer at Tjelle synes å ha holdt fast på
sin overbevisning om at historiene til barnehjemsbarna må
være sanne.
Presseetisk mener hun nok å ha sitt på det tørre fordi hun
har snakket med de impliserte, men forfatteren har ikke
sørget for å innarbeide konkrete tilbakevisninger, kun
gjengitt de mistenkeliggjortes sjokkerte avvisninger av
beskyldningene. Da jeg ved en anledning pr tlf snakket med
Tjelle viste hun til at en psykolog hun hadde tillit til
hevdet at «kun 3 % av overgriperne erkjenner skyld».
<sic>
At media
når det passer dem ikke er helt fremmede for at påstander om
vold og overgrep på barnehjem kan være oppdiktede, ble
tydelig demonstrert av Bergens Tidende (BT) i flere famøse
oppslag omtalt i serien
«Tid
for oppgjør» (Samfunnsmagasinet 2013). Men klarer
media å skille metodisk mellom sanne og falske beskyldninger
media selv har egeninteresse i å bygge troverdighet på?
Journalist Marianne Røiseland lot pr 2002 en mildest talt
utroverdig kilde være sannhetsbevis for at enkelte
barnehjemsgutter, nå godt voksne og mer og mindre
skadeskutte etter sine år på barnehjem rundt 1960, var for
lykkejegere å regne. BTs kilde var alkoholpåvirket under
intervjuet, han ble sogar skjenket av journalisten som nok
hadde sine motiver for å ville diskreditere personer hun
ikke hadde helt kontroll på. Marianne Røiseland hadde
skrevet om skjebnene til tre kvinner ved Morgensol, disse
fikk tildels store erstatningsutbetalinger BTs journalist
tok delvis æren for.
Media hev seg på bølgen
Ballen var begynt å rulle. På denne tiden, ved inngangen til
det nye årtusenet, kom det en flom av medieoppslag om
overgrep på barnehjem over store deler av landet. Flere
journalister hev seg på bølgen og utsiktene til heder og ære
drev mange journalister langt ut over sømmelighetens
grenser. Mange av de som påstod seg utsatt for overgrep
flere tiår tilbake levde hva man kan kalle belastede liv. Av
ulike årsaker og grunner, hvorav ikke alle nødvendigvis
skrev seg fra oppholdet på barnehjem. Kildekritikken og
Presseetikken fikk være i fred.
I metoderapporten Marianne Røiseland sendte til SKUP står
det rett ut at risikoen for at noen av personkildene var så
slitne at det stod om livet var en risiko hun kunne leve
med. 3 menn begikk selvmord mens BT mesket seg med
tragediene. Dermed ikke sagt at årsakssammenhengen er
påvist. Noen forbehold må man ta.
Uttrykket «de som fikk ballen til å rulle» kunne og
burde påkalt en sterkere kildekritisk bevissthet hos media.
Ikke minst faren for at feilkilder genereres. Når slike
saker eller sakstyper, gjerne kalt avsløringer, og enda
bedre: avsløringer av skandaløse forhold, havner i media, er
det viktig å se hvor og hvordan informasjonsflyten tar
retning. Vurderingen av kilders troverdighet må nødvendigvis
underkastes studiet av alternative kilders fremstilling.
Slik jobber imidlertid ikke norske medier.
Hvis mytene om fortrengte minner (se
del 1 om fenomenet Thomas Quick) ikke diskuteres
kildekritisk, hvis mulighetene for at påståtte ofre kan ha
blitt påvirket til å tro og mene at deres opplevelser er
sanne nettopp fordi det har gått 30-40 siden tildragelsene
skal ha funnet sted, ikke undersøkes, vil media risikere at
de viderebringer usanne historier. Enten historiene er
bevisst feilfremstilt eller basert på kunnskapsløshet. Denne
risken ser media ut til å ville ta, det er få om noen
forbehold i f.eks. Korsfjordsaken. I omtalen av saken fra
Bergen Guttehjem (Bergens Tidende) var det derimot legitimt
å hevde at enkelte for med løgn og oppdiktede historier.
Selv når historiene kunne vise seg å være sanne.
Helte mer bensin på bålene
I Korsfjordsaken er det mye som tyder på at en viss
iscenesettelse har funnet sted, fellesnevner er Ola Ødegård
og hans virksomhet «Rettferd for taperne». Man skal
ikke sparke folk som allerede ligger nede, men det kan være
på sin plass å stille kritiske spørsmål ved hvordan
mennesker som i utgangspunktet ikke husker noe om overgrep,
etter et par timer med Ødegård eller også etter besøk hos en
norsk klinisk psykolog (hvorav vel halvparten i følge
Melinder og Magnussons undersøkelse (2012)) tror på myten om
fortrengte minner, begynner å minnes fæle saker og ting.
Emosjonelt pregede settinger kan få baller til å rulle.
Å lese om påståtte overgrep i svære avisoppslag som ikke tar
noen forbehold, kan gjøre det fristende å hive seg på etter
devisen «aldri for sent å skaffe seg en ulykkelig barndom».
Da har vi ikke nevnt de økonomiske motivene. At det har
foregått litt av hvert på norske barnehjem kan sikkert
stemme, men medier og bokforleggere bør ikke helle bensin på
bålene. I etterordet til Tjelles bok skriver Tore Hoel:
«Nordnorsk
forlag kan ikke holdes juridisk ansvarlig for
vederheftigheten av de utsagn som fremkommer i nevnte
sammenhenger. Ikke desto mindre levner denne bokteksten
ingen tvil om forfatterens redelighet og ofrenes
rettskaffenhet. Etter grundige forundersøkelser har Ingjerd
Tjelle valgt å videreformidle sine funn, og dette gjør hun
på en overbevisende måte.»
Synske mediafolk
Det synes greit å ta forbehold når det er tale om juridisk
ansvar, f.eks. faren for å bli gjort erstatningsrettslig
ansvarlig for injurier kanskje? Det virker samtidig greit å
skyve eventuelt uvederheftige beretninger og svake gruppers
situasjon foran seg. Forfatteren har gjennom sine språklige
grep felt dommer over flere personer, bl.a. ved å henvise
til påståtte forhold i kontekster med uttrykksmåter som
«også på dette barnehjemmet ble det begått overgrep», levner
liten eller ingen tvil om at hennes kilder må snakke sant.
Norsk presse- og medieetikk er ennå ikke kommet dit at man
anser det som tvilsomt å videreformidle noe som ikke er
verifisert, hva forlegger Hoel kaller «funn». Her er
presseetikken på kollisjonskurs med Høyesterett, se del 4 om
«Kunda-saken»
Forlegger Hoel skriver engasjert om «personer med
pedofile tilbøyeligheter», konteksten er neppe til å
misforstå, forleggeren «tror vi står overfor en situasjon
hvor bare ganske få tilfeller avdekkes, og at dette er et
område hvor mørketallene er altoverskyggende». Slike
fremstillinger er ikke uvanlige i mediale sammenhenger, hvor
mediafolk forsøker å gi inntrykk av balanse men raskt ender
opp med å fremstille seg som synske: «Denne boken er ikke
en domfellelse over mulige overgripere, men en balansert
beretning om barnehjem i Finnmark» (…) «Man skal ikke
se bort fra at enkelte urettmessig er blitt stemplet som
overgripere uten å ha vært det i lovens forstand. Disse
personer utgjør likevel et forsvinnende lite antall i
forhold til dem som faktisk forgriper seg. Seksuelle
overgrep er sannsynligvis vanligere enn mange av oss liker å
tro». Hvordan vet man det?
|