Litt om bruksanvisninger og flate pakker

Publisert 4.4.2020
Foto: Colourbox

Ja dette er noe som mangler! Hvor mange har fått med en enkel og klar bruksanvisning med sin nye vaskemaskin, mikrobølgeovn, komfyr, TV, etc.etc. ? Neppe mange. For det første består mange bruksanvisninger av et helt tykt «leksikon» med deler for en lang rekke språk, og i mange av dem er dansk det nærmeste man finner norsk. Så vidt jeg husker ble der for flere år siden opplyst at alle tekniske varer som ble solgt i Norge skulle ha en bruksanvisning på norsk. Det er neimen ikke fulgt særlig opp.

Så har vi mangelen på punkt-til-punkt forklaringer om brukens mange sider. På en skala fra 1 til 10 har man som regel inntrykk av at produsenten går ut fra at kjøperen allerede kjenner til de første 5 punktene, og at de dermed bare behøver å forklare de siste 5. Men selv disse siste 5 er ofte så tung-forklart at svært mange gir opp å forstå dem! Hvis man så har kjøpt gjenstanden hos en av de store elektro-kjedene, blir man gjerne bedt om å ta produktet med til dem – eller de kan – aller nådigst – ta kontakt med et teknisk firma som de har avtale med – men først blir man bedt om å kontakte servicefirmaet selv! Det er da ikke kundens sak innen garantitiden – men selgerens!

Så har vi den såkalte bruksanvisningens illustrasjoner som f.eks. liksom skal forklare hvordan gjenstanden skal settes sammen eller monteres. Jeg vil tro at 95% av kjøperne synes såkalte flate pakker er noe herk, og ikke sjelden mangler der skruer og andre smådeler – hvis man da en sjelden gang har klart å montere gjenstanden selv, kan det lett bli en eller flere smådeler til overs! Og her er det merkelige at i slike tilfeller kan gjenstanden likevel fungere perfekt! Forstå det den som kan.

Det ser ut til at en del bruksanvisning-forfattere er litt for opptatt med å vise sin egen tekniske kompetanse – både på trykk og når de skal forklare noe «live». Da vi hadde fått installert et nytt alarm-system på min siste arbeidsplass, skulle vi ansatte få en innføring om hvordan det virket. Det vi hadde bruk for   var å kjenne til innkobling og avkobling – og å melde raskt fra hvis vi hadde gjort en feil. Eksperten startet sin lange og omstendelige «forklaring» med å snakke om elektroniske komponenter i systemet – dioder, kondensatorer, etc. etc. som de aller færreste av oss hadde kjennskap til eller ingen av oss hadde bruk for å vite. Da brøt plutselig verneombudet inn og sa til «taleren»:

«Hør her litt; – det vi trenger å vite er hvordan vi slår alarmen på og av. Det er alt!»

«Foredragsholderen» ble litt overasket og stotret frem, – ja- ja, selvfølgelig – «Den knappen kobler inn, og den der kobler inn når koden er slått».

«Javel, svarte verneombudet, – «takk – det var nettopp det vi ville vite! Da har vi det!»

Dermed var «undervisningen» brått over, og det holdt 100 % for oss brukerne.

Der er et klinkende klart behov for å sende de aller fleste av disse selvbestaltete oraklene på et kurs hvor de lærer å sette seg i brukernes plass! De trenger verken å vise all verden hva de selv vet om tekniske funksjoner, og de må heller ikke tro at folk flest som kjøper en ny teknisk gjenstand på forhånd vet halvparten av dens funksjoner og bruken av disse! Og til forfatterne av bruksanvisninger: Ta alt med – ikke bare fra punkt 5 av 10!

Wilfred Høsteland